tisdag 3 maj 2016

Mycke' nu

Vi är halvvägs (?) in i den allt annat än nådiga luntan "SJ:s biljettsystem". Biljettsystem och stationsförkortningar - det blir prov på fredag. Jag SKA klara det men just idag snurrar det rejält i skallen och jag blandar ihop allting. Som tur är har man tjänstetelefon med diverse appar i som hjälpmedel när man är i tjänst och det är "skarpt läge".

Så det måste man också lära sej. Diverse nya appar. Som dessutom är lokaliserade i en för mej helt ny smartphone; en Sony Xperia Z5. Men det ska gå det med. Såklart! Det är Ann som fått äran att lära oss detta ganska tunga teoripaket. Dagarna är fullspäckade och man går hem kl 17, helt slut.

Det är då det gäller att stimulera hjärnan med annat. Måndag kväll var jag på Cirkeldans i Masthugget. Där dansar vi urgamla danser till den mest skiftande musik: Folkmusik, klassiskt, pop. Det är jätteroligt och framför allt meditativt. = Hjärnan får återhämta sej en aning. Tisdag morgon stod jag i Botaniska trädgården, tillsammans med 16 andra morgonpigga människor och gjorde tai ji juan, medan staden sakta vaknade. Det är magiskt att vara i Botaniska klockan sex på morgonen och naturligtvis extra vackert så här års, med alla blommor som blommar. Så även om det är en smått okristlig tid (väckning 04.30) så är det värt det. Balans, harmoni och meditation på samma gång. Man blir "jordad" och det är inte alls fel när man sedan ska sitta inne i 8 timmar och ägna sej åt att trycka in teoretiska kunskaper i sitt lilla huvud.




Det ÄR mycke' nu. Men det är roligt! Och en extra rolig grej är att jag nu träffat tågvärden från oktober 2015! Han som sa att tågvärd var världens roligaste jobb. Och som verkligen uppmuntrade mej att söka som det. http://folkesflicka.blogspot.se/2016/03/det-borjade-med-en-tagresa.html Det vi pratade om den gången är på väg att bli sant! Och det var jättefint att få träffa honom och tacka för tipset. Jag vet att han har rätt. Tågvärd ÄR världens roligaste jobb! Värt hur mycket slit som helst.

En liten lustig detalj om denne tågvärd: Han heter Henrik - precis som killen jag var barnflicka åt på mitt allra första jobb! Cirkeln är sluten.

1 kommentar: