fredag 13 maj 2016

Fredag den 13:e

Inte alls en otursdag, tvärtom! Det var dagen då vi fick kliva OMBORD och studera ett tåg på nära håll. Det var dagen då vi lärde oss SJ3000 - det nya snabbtåget som är ungefär 4 år gammalt, och som än så länge mestadels trafikerar Göteborg-Malmö och Stockholm-Umeå.

Här har vi dom, sida vid sida; X2000 till vänster och SJ3000 till höger.
Vi delades in i 3 grupper med varsin lärare, satte på oss de vackra orangea västarna och knallade ner till spår 11 för att möta upp Malmötåget 11.20. När alla resenärer gått av gick vi ombord. Det var många knappar, nycklar och reglage kan jag säga.... Mycket med toaletter och dörrar och finesser i pentryt. Om det blev stopp här och fullt där. Och var fanns evakueringsstegarna? Och vad gör man ifall rullstolsliften inte funkar och ifall saker trillar ner bakom sätena? Vi fick kika in i förarhytten - spännande! - och naturligtvis hade vi en grundlig genomgång av bistron. Det är mestadels där ni kommer att hitta mej i sommar. Kanske inte så ofta i SJ3000 men desto mer i X2000.


Bistron på SJ3000.
Tjusigt va?!! SJ3000 är den bredaste tågtypen och också den modernaste. Det syns ganska tydligt just i bistron tycker jag. 

Efter ca 30 minuters stopp skulle tåget vända och gå tillbaka till Malmö. När passagerarna släpptes på steg vi av och gick och åt lunch. Sedan gick vi ut igen och väntade in nästa Malmötåg och fick ytterligare 30 minuters genomgång. Det gjorde vi även en tredje och sista gång. Tidspressen var en aning jobbig men för varje tur ombord blev jag aningen klokare. 

Som sista uppgift för dagen fick vi göra ett skriftligt prov för att visa att vi hade fattat det vi lärt oss under dagen. Då var klockan över 16 och vi var alla lite mosiga i huvet. Men det gick bra. Alla blev godkända!

SJ3000 var en ny bekantskap för min del. Eftersom dom inte trafikerar min stamsträcka Göteborg-Stockholm så har jag aldrig varit inne i ett sånt förut. Men jag blev glatt överraskad måste jag säga. Dom är ultramoderna och jag blev riktigt sugen på att jobba på ett sånt tåg. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar