söndag 9 juli 2017

Köpenhamnståget

Även på sträckan Göteborg-Malmö kör SJ med X2000-tåg nu under sommaren. Det beror på att man vill ha direkttåg till Köpenhamn och då kan man inte köra med vadsomhelst. Det är speciella X2000 - vi kallar dem K-sätt - där K är en förkortning för Köpenhamn - som får lov att gå hela vägen. Dom är inte riktigt som vanliga X2000. T ex har dom bara en 1 klassvagn. Men FEM 2 klassvagnar istället för fyra, = mer folk. OCH vi stannar i Varberg, vilket vi aldrig gör annars.

Jag åkte till Malmö i fredags och jag åkte idag, söndag. Båda gångerna var tågen helt knökfulla. Inte en enda ledig plats. Det är många ovana resenärer också, som har alla möjliga biljetter, och med det menar jag OGILTIGA biljetter. Det är också mycket turister och en hel del tågluffare som ska ut i Europa, och då är ju Köpenhamn första stopp. Så dels är det mycket diskussioner angående biljetter, dels är det mycket som ska informeras på engelska. Sånt tar tid. Och hur snabbt jag än försöker jobba så hinner jag knappt med det jag ska (vill) göra.

Jag bötfäller sällan dom som har fel biljett. Jag informerar och ber dem vänligen gå av nästa station. Det brukar funka. I fredags hade vi dock en riktig luffare ombord. Han hade förvisso biljett men han uppförde sej illa. Och luktade illa..... Han hade tydligen antastat folk och tiggt pengar lite här och där. Min kollega i bistron hade uppmärksammat det hela och kom till mej och sa till att han måste avvisas. Det tyckte ju inte gubben. Han hade ju biljett! Ja fast om man inte uppför sej och dessutom blir tillsagd ett antal gånger då har man förbrukat sin biljett. Det ville han inte förstå och jag tänkte att ska vi nödgas LYFTA ut gubbfan eller vad? Men så fick jag syn på hans lilla bag på sätet bredvid. Den tog jag och gick ut på perrongen. Gubben följde med som en hund i koppel. Sin kära väska ville han inte skiljas ifrån! Sen kunde vi stänga dörrarna och åka. Kvar lämnade vi en ganska ilsken liten gubbe men alla övriga på tåget var glada att slippa honom.

På söndan hade vi ett halvdant tåg. T ex slutade korglutningen (komfortsystemet) att fungera redan från start. Föraren var inte så pigg på att stanna och starta om utan ville hellre att vi skulle hålla tidtabellen. Så det gjorde vi. Men det var ett väldans slängande och krängande så fort det kom en liten kurva. Värst är det ju för oss som jobbar. Som rör oss i tåget hela tiden och sällan sitter ner. Och mitt halvläkta knä jublade väl inte direkt. Men det gick! Värre var att även högtalarsystemet la av från förarhytten, så jag fick göra förarens utrop - också! Samt att när ett tåg inte har fullgott högtalarsystem får det inte köra över till Danmark. Det finns ju en lång tunnel efter bron och kör man i den så måste alla högtalare fungera. Det är en säkerhetsregel. Så när vi kom till Malmö fick alla som skulle vidare till Köpenhamn BYTA tåg. Där föll ju liksom hela idén med att köra ett K-sätt till Malmö. Idén att folk skulle SLIPPA byta tåg i Malmö! Inte nog med det; dom fick byta från övre plan till nedre. Lite joxigt sådär. Men det gick visst bra, även om det blev nån kvarts försening eller så.

Symbolen för Köpenhamn




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar