Tågen i tid med hemlig spårväxel
SVERIGE En ny typ av spårväxel kan få Sveriges tåg
att bli punktliga igen. Hur växeln fungerar? Det är än så länge hemligt.
Enligt Järnvägstekniskt centrum vid Luleå tekniska universitet har
man utvecklat nya banbrytande spårväxlar. Idén är framtagen av Jan Lundberg,
som är professor i drift och underhåll, i samarbete med ett svenskt företag.
- Det kommer att gå mycket snabbare att
reparera, blir bättre och starkare reparerat än tidigare och kommer
förhoppningsvis att reducera störningarna, säger han till TT och fortsätter:
- Tyvärr är jag förhindrad att avslöja
detaljer i den här konstruktionen.
En prototyp ska provas under 2017 i
regi av Trafikverket, som har finansierat forskningen med hopp om minskat
underhållsbehov av spårväxlar vid svenska järnvägar.
Det svenska järnvägsnätet har över 15 000 spårväxlar varav Trafikverket ansvarar för cirka 12 000 stycken. Krånglande spårväxlar, som kan vara 65 meter långa, är en av de vanligaste orsakerna till försenade och inställda tågresor. Dåliga spårväxlar står för ungefär 25 procent av alla förseningar i svensk tågtrafik, enligt ett pressmeddelande från Luleå tekniska universitet.
Det svenska järnvägsnätet har över 15 000 spårväxlar varav Trafikverket ansvarar för cirka 12 000 stycken. Krånglande spårväxlar, som kan vara 65 meter långa, är en av de vanligaste orsakerna till försenade och inställda tågresor. Dåliga spårväxlar står för ungefär 25 procent av alla förseningar i svensk tågtrafik, enligt ett pressmeddelande från Luleå tekniska universitet.
**************
Jag håller ALLA tummar för att det som står i artikeln blir verklighet så snart som möjligt! Säker på att kungen håller med.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar