tisdag 29 mars 2016

Födelsedagspresent!

Idag fyller jag 57 år! Jag fick den bästa av presenter: En läkarundersökning beställd av SJ och Transportstyrelsen. Man måste vara frisk och drogfri om man ska jobba på tåg.

Jag fick börja med att fylla i en hälsodeklaration. Sedan togs längd, vikt, blodtryck, blodsocker och blodprov och de visade på utmärkta värden. På syntestet insåg jag hur himla dåligt jag ser på vänster öga. Men som tur är ser jag tillräckligt bra för att bli tågvärd. Hörseltestet skulle utföras i en celliknande hytt med kraftig dörr. Aldrig att jag stänger den dörren! sa jag och backade ut i korridoren. Då fick jag lov att sitta med öppen dörr. Det tokiga var bara att jag glömt att stänga av mobilen så den började förstås ringa mitt i testet. Attans! Pga denna fadäs blev det sämre resultat på vänster öra. Som tur var blev jag godkänd ändå. Pjuh! Till sist gjordes ett drogtest. Ett vanligt kisseprov alltså. Med mycket säkerhetsarrangemang för att garantera att ingen ska kunna fuska.

Alla dessa tester avverkades i ett lugnt men effektivt tempo av en mycket trevlig sköterska som hette Kerstin.

Sedan kom jag in till läkaren. Hon lyssnade på hjärta och lungor samt gjorde en del neurologiska tester och balanstest. Mina reflexer var i topptrim och jag klarade att stå med fötterna efter varann, sträcka ut armarna framför mej och blunda utan att ramla omkull. En ganska bra förmåga ifall man ska jobba på tåg som kränger och far.

Allt som allt var jag på mottagningen i en timme. Och, nota bene, fick GODKÄNT!!! Eller ja. Det återstår ju den lilla detaljen att drogtest och blodprov ska vara prickfria. Men det är ju för min del en ren formsak för jag vet ju att jag är drogfri! Jag dricker ju knappt ens alkohol längre.

Men ikväll ska här firas. Både födelsedag och läkarundersökning. Jag ska köpa mej ett fint rött vin och sen ska min son och jag laga till en brakmiddag. Och fira att jag står på tröskeln till utbildning som tågvärd! YES!!!

Tänk att även gamla tanter kan...!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar