torsdag 17 mars 2016

MTR

MTR heter dom nya, röda tågen som går mellan Stockholm och Göteborg. MTR betyder Mass Transit Railway och är ett Hongkongföretag. Jag sökte jobb som tågvärd hos dom också.

Efter några dagar fick jag en web-länk till ett test som är snarlikt tester man har till Föreningen Mensa. Alltså för folk som har IQ över 131. I sådana test får du 8 givna figurer och ska genom att studera dessa räkna ut hur figur nr 9 ska se ut. Det är mycket logiskt.

Testet gick på tid och det var svåra figurer. Jag gjorde mitt allra bästa men kunde inte låta bli att undra varför en tågvärd ska behöva kunna sånt? Ska man kanske vara medlem i Mensa för att jobba på MTR? Det kanske är så i Hong Kong? Att anställda gör intelligenstest innan anställning? Att man bara tittar på IQ och inte på EQ eller SQ, emotionell resp social kompetens?

I min värld är EQ och SQ så mycket viktigare. I synnerhet när man arbetar med människor. Jag kan därför ärligt säga att jag varken blev ledsen eller förvånad när jag sedan, sent omsider, fick svar. Det hette att jag inte hade "rätt profil". Kyss mej i arslet, tänkte jag, det handlar såklart om ålder och inget annat.

MTR:s nejsvar triggade igång mej ännu mer. Jag ska minsann visa dom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar