torsdag 17 mars 2016

Åka sovvagn

När man nu vet vad man vill och dessutom tror starkt på att leva sin dröm som om den var sann, vad är då det bästa man kan göra när det blir ett nytt, fräscht år och man vill manifestera sin önskan inför hela universum? Svaret är enkelt: Man åker tåg! Långt. Inte så långt man kan men nästan.

Jag åkte till Kiruna! Det fanns flera anledningar. Den viktigaste var som sagt att manifestera tåg i mitt liv. Sen har jag varit nyfiken på Kiruna sen jag var liten. Jag ville också uppleva midnattsmörkret och jag ville se snö. Ganska nära Kiruna finns också Jukkasjärvi med det berömda Ishotellet.

På nyårsdagens kväll klev jag ombord på SJ:s nattåg norrut. Jag hade egen kupé (!!!) med egen toalett och dusch! Lyxigt värre. Det kostar 1500 kr enkel väg. Det är inte så farligt tycker jag. Det enda som var lite jobbigt i början var att kupén var så himla SMAL. Jag fick helt enkelt klaustrofobi. Vi var väl nästan i Hallsberg innan jag vågade stänga dörren ut till korridoren. Toadörren stängde jag inte på hela resan - den baxade jag upp med diverse uppfinningar så som tidningar och handdukar - men det gjorde inget. Det var ju bara jag där.

Jag åt kvällsmat i restaurangvagnen och kröp sedan ner mellan rena lakan. Tågets krängningar blev som en skön vaggning till sömns. I Boden bytte jag tåg och anlände till Kiruna på eftermiddagen. Då hade jag åkt tåg i nästan 21 timmar. Tidtabellen höll, det tycker jag är fantastiskt!

Det finns mycket att säga om Kiruna men den här bloggen handlar om att byta yrke. Kiruna och Jukkasjärvi är en annan historia. Jag fick i alla fall 5 fantastiska dagar med sol och snö och neråt 30 minusgrader. Sedan åkte jag hem - i egen kuppe förstås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar