Ibland händer saker som gör att livet liksom stannar upp. Eller som Bo Setterlind uttrycker det hela:
Himlen har landat på ett grässtrå, därför darrar det
Min mamma har somnat in. Inte oväntat, men ändå. Det påverkar på alla plan. Jag känner mig ur balans och har svårare att ta in kunskap och att koncentrera mig. Dock får jag ju säga att SJ har varit mycket förstående. Jag känner inte direkt någon press på att jag måste stå färdig innan ett visst datum. Det får ta den tid det tar. Det blev en paus, men nu övar jag på igen. Det är tre tågtyper som jag ska kunna och hittills har jag hunnit med en övningstur på varje.
X40 - dubbeldäckaren till Hallsberg. Dit har jag ju åkt många gånger som biljettgranskare. Det är inte så jättemånga fler moment jag ska kunna som AGS. Jag ska stänga dörrarna och göra klart för avgång förstås. Samt eventuellt fälla en bom i Laxå. Det beror på vilket spår vi kommer in på. Ja och så måste jag hålla koll på ev fel och även felanmäla nya. Samt informera resenärer om deras anslutningar. Det finns ingen bistro eller servering på dessa tåg så därför blir det i stort sett bara biljettkontroll. Inte så svårt.
Det svåra på dubbeldäckaren är att inte låsa ute sig själv..... Man har ett enda vred och det gäller att vrida i rätt ordning och åt rätt håll. Varje år är det några stackars tågvärdar som blir utelåsta. Har man riktig otur så kör lokföraren iväg också och man står där på perrongen. Det har hänt. Fy så hemskt. Det vill jag aldrig uppleva.
Härom dan åkte jag övningstur till Malmö - SJ3000, det moderna snabbtåget. Föraren har hand om väldigt mycket på dessa tåg. Men avgångssignaleringen är fortfarande mitt jobb. Och här kan vi snacka om många moment innan tåget kan lämna stationen! Det är tre olika vred och det gäller att ta dem i rätt ordning.
1. Lås fast din egen dörr så att du kommer in igen.
2. Gå ut på perrongen och kontrollera att folk har hunnit av och på. Vissla.
3. Stäng dörrarna (din egna är låst i öppet läge).
4. Gå ut igen och kolla så att ingen sitter i kläm och så att alla dörrar och fotsteg är stängda och inne.
5. Gå in och stäng din egen dörr.
6. Vrid klart till föraren med två snabba snäpp.
Pjuh!
Nästan på dagen för ett år sen träffade jag ju Henrik på tåget när jag åkte till Stockholm. Det var han som födde idén att jag också skulle bli tågvärd! Ja ni som har följt mig hela vägen kanske minns? Jag skrev om det i mitt allra första inlägg. Det började med en tågresa Igår fick jag äran att öva med just Henrik. Det var jätteroligt! Vi har inte jobbat ihop en enda gång. Knappt setts på hela sommaren. Men nu så var han min handledare!
Vi åkte X2000 till Stockholm. Eller X2 som vi säger internt. På dessa tåg har man mycket att stå i som AGS. Det är många skåp att pilla i ifall nåt strular. Mycket att hålla reda på. Som AGS har du hand om servering i 1 klass. Du ska kolla alla biljetter och informera om anslutningar. Och naturligtvis göra avgångsproceduren på stationerna. Innan tåget ens åker har du hand om utskrifter av alla listor som ombordarna behöver. Du leder briefingen där alla som åker med samlas för genomgång. Du fördelar arbetet och är säkerhetsansvarig. Tillsammans med föraren naturligtvis. Hen har det absolut största ansvaret ifall det händer nåt.
På vägen till Stockholm hade vi en "singel" - en vanlig X2:a med vagn 1-7. Hem hade vi "mult" - multipel, dvs två tågsätt som sitter ihop. Då har man ett AGS-biträde i vagn 8-14. I vårt fall bestod den besättningen av stockholmare. Dom hade övning både i bistro och som AGSB! Så vi var två nybörjare som stod på perrongerna och hade ansvar för avgång. Spännande!
Henrik var mycket lugn och fin. En riktig klippa. Positiv och pedagogisk. Vi hade lite strul med några fuskåkare och Henrik ringde både polis och vaktbolag. Men det löste sig och vi klarade oss från både tekniska fel och förseningar. På ett sätt synd. Det är ju bättre att strulen kommer då man övar än i skarpt läge. Jaja. Jag är inte särskilt orolig. Man får ta det när det kommer. Alla situationer är ändå olika.
Att avgångssignalera en X2:a är enkelt! Två olika vred. Det kan inte bli fel. Kul också att träna på mult. Då är ju både AGS och AGSB ute på perrongen och signalerar till varandra. Här kan AGSB:n bli utelåst men sällan frånåkt. Man ser ju varann och håller koll. Sista station på vår resa var Alingsås. Då var det mörkt och vi fick träna på att ge klartecken med ficklampa.
Det var en mycket fin dag! Det känns kul att jag valt den här fortbildningen. Jag tror att med lite mer övning kommer det att kännas tryggt och säkert också. Jag vill verkligen vara trygg och säker. Och jag vill att den känslan ska smitta av sig både på mina kollegor och på alla som reser med tåget. Hur många turer jag behöver för att komma dit vet jag inte men jag har i alla fall tagit de första stegen!
PS Idag har jag en ledig dag och jag ska PLUGGA!!!
Hejsan!
SvaraRaderaJobbat som tågvärd på bl.a Öresundstågen, Skånetrafiken och nu i England. Har alltid undrat hur avgångsproceduren går till på X40?
Är det ett två vrid åt vänster för att stänga alla dörrar och två vrid åt vänster för att slutligen stänga sin egna? Tycker X40 är ett väldigt intressant tåg, har själv dubbeldäckare i mitt jobb, där man manövrerar via 4st fyrkantsvred.
Hejsan!
SvaraRaderaJobbat som tågvärd på bl.a Öresundstågen, Skånetrafiken och nu i England. Har alltid undrat hur avgångsproceduren går till på X40?
Är det ett två vrid åt vänster för att stänga alla dörrar och två vrid åt vänster för att slutligen stänga sin egna? Tycker X40 är ett väldigt intressant tåg, har själv dubbeldäckare i mitt jobb, där man manövrerar via 4st fyrkantsvred.
Hej Emil! Ursäkta sent svar. Såg inte ditt inlägg förrän idag.
RaderaX40 är inte min favorit men kul att du gillar dom. För att stänga dörrarna tar man fyrkantsnyckeln ett vrid åt, jag tror det är höger, i alla fall ska det stå S, som i stäng. Då stänger man alla dörrar utom sin egna. Sen tar man vredet ett vrid åt andra hållet, till K, dvs klart. Då stängs din egna dörr och lokföraren får klartecken.
Finns det X40 i England? Har du nån blogg? Hur kom det sej att du hamnade i England?