torsdag 27 oktober 2016

Dialog

Det här telefonen var mycket vanlig när jag var barn. Det hette Dialog. Röd är snygg fast vit eller grå var vanligast.



Hur man gjorde? Jo man satte i fingret i hålet intill den siffra man ville slå och så drog man hela nummerskivan medsols tills det tog stopp vid metallhållaren. Där släppte man och då snurrade nummerskivan tillbaka. När den stannat tog man nästa siffra. I min allra första lägenhet 1977 hade jag telefonnumret 08-7771867. Många höga siffror. Det tog lite tid att slå.

Det fanns ingen stjärna eller fyrkant på en Dialog så när det systemet började införas blev telefonen värdelös. Nu står den väl mest på museum. Och vad har en gammal telefon med mitt nya jobb att göra? Ja telefoner är ett viktigt arbetsredskap för oss tågvärdar. Fast vi har ju ingen gammal Dialog direkt utan en modern Smartphone. I den finns en mängd appar som vi använder flitigt. Vi skannar biljetter, kollar hur vi ligger till i tidtabellen, var resenärer ska byta och till vad, ser var det finns obokade platser och mycket mycket mer.

Härom dagen var jag på något som kallas Dialogmöte. Jag har inget foto från det så därför får telefonbilden symbolisera både möte och dialog. SJ kommer att ha sammanlagt 80 dialogmöten runtom i landet under de närmaste veckorna. Möten där man blandar olika yrkesgrupper från olika orter för att samtala om SJ idag och framåt. Vi var ca 25 personer som under en hel dag träffades och pratade, skrattade och åt gott. Det var gruppchefer, ombordare, personalplanerare och lokförare från 5-6 olika orter. Vi var män och kvinnor i alla åldrar. Den äldste (i tjänsteår räknat) var Thomas som varit i firman i 38 år! Imponerande. Den yngste var jag med mitt halvår. 

När chefer ska tala till anställda kan det lätt bli lite monolog över det hela. Så även här. Dialogen försvann och frågor och kritik var inte alltid uppskattade. SJ är varken bättre eller sämre än andra arbetsgivare på den punkten. Men det var ändå en rätt så lyckad dag i mina ögon. Det var fint att få möta andra yrkesgrupper. Människor jag faktiskt jobbar ganska tätt ihop med utan att vi knappt träffas. Jag tänker framför allt på förarna. Jag fick en större förståelse för hur vardagen ser ut för dom. Och lite enkla tips på hur vi kan göra så att vi får en bättre teamkänsla. Teamkänsla är viktigt! Den dag det händer något då vill det till att man kan samarbeta - och göra det bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar