torsdag 21 april 2016

En inkomstbringande dag

Under sex dagar i april har jag varit tillbaka på mitt gamla jobb som skoladministratör. Det har varit jätteroligt att träffa alla goa arbetskamrater igen! Förstås. Och eleverna. Men de flesta arbetsuppgifterna är jag innerligt trött på. Av den anledningen har det varit mycket bra att göra den här återresan. Med all önskvärd tydlighet har jag fått bekräftat att jag är helt färdig med skoladministrationsyrket. Ett yrke som var sanslöst roligt i 7-8 år men som framför allt de senaste två åren känts tokfel. När jag idag lämnade min gamla arbetsplats för absolut sista gången så kände jag mej lycklig och glad. Nöjd. Småningom kommer det att synas på bankkontot också. Lönen är ju aningen högre än a-kassa om man säger....

Det var det ena. Det andra var att jag idag fick en glasscheck på 25 kronor från GB. Tackar! Många bäckar små.

Det tredje och allra roligaste var att jag även fick brev från min a-kassa. De skriver att jag är beviljad 15 ersättningsdagar under min utbildning!! 15 dagar är detsamma som tre veckor. Tre veckor av en månad är ju nästan hela! Jag är oerhört glad över det beskedet. Nu hade jag väl klarat ekonomin ändå men det var roligt att få den uppmuntringen liksom.

Huvudregeln är annars att man inte har rätt till a-kassa under utbildning. Men utbildningen till tågvärd ses som "en aktivitet som ska underlätta omställning från ett arbete till ett annat". Så just idag ska jag inte säga ett ont ord om min a-kassa. Dom är helt enkelt bäst! Solen skiner. Inkomsterna formligen "flödar". Jag kanske ska köpa en trisslott? Det verkar vara min turdag idag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar