torsdag 28 april 2016

Dag 1-4

Det har varit 4 intensiva, intressanta och innehållsrika dagar med Erika. Nu går vi vidare med nya lärare, men jag kommer att sakna henne. Emoji

Vi har bl a övat på utrop, alltså hur och vad man ropar ut i högtalarna i tåget. Fast vi tränade inte i riktiga högtalare i riktiga tåg utan i diktafoner. Sedan spelade vi upp detta i gruppen och fick applåder och feed back. Vi har också lärt oss grunderna om olika tågtyper och gått igenom arbetsbeskrivningen för tågvärd. Våra huvudsakliga arbetsuppgifter i sommar kommer att vara biljettkontroll och bistro och ett och annat utrop. Bistro har vi pratat mycket om också. Biljetter blir det nästa vecka, hela veckan, det är mycket med det. Vidare har vi pratat resegaranti, kundpsykologi och attityder och Erika har varvat det med historier ur verkligheten. Det har varit en del rätt så dråpliga historier. Vet inte om jag törs skriva dom här så jag hoppar det. Vi har i alla fall skrattat mycket och ofta. En av dagarna delades det ut Sverige-kartor med 50 viktiga stationer inprickade - som vi helst ska kunna. Och hör och häpna: KIL är faktiskt en av dem!! Lilla Kil.... så himla gulligt att vi ska veta var Kil ligger. (Det är där jag är född alltså! För dej som inte läst hela bloggen.)



Geografi är lätt så jag kan redan de 50 stationerna men jag kommer nog aldrig att fixa förkortningarna... En del av dom är helt galna. Och det dumma för min del är att jag en gång i tiden, på 70-talet, lärde mej POSTENS förkortningar på olika orter! Dom sitter som gjutna i skallbenet och har inte det minsta likhet med SJ:s förkortningar inte. Nänä. Varför skulle nånting vara enkelt? Kolla själv hur lätt du tycker att det är:

Hallsberg - Hpbg. Nån som hittar nåt P i Hallsberg?
Kvicksund - Ksus. Ett extra s som krånglar till det.
Södertälje Syd - Söö. Öhhhh?
Örebro C och Örebro S - Ör och Öb. Inte Öc och Ös vilket vore mer logiskt.

Postens förkortningar var ju logiska. Där hette Göteborg Gbg, Halmstad Hst, Helsingborg Hbg, Jönköping Jönk, Kiruna Kir, Linköping Link, Norrköping Nrkp, Stockholm Sth, Södertälje Stj och Uppsala Up. Lätt som en plätt!

Men om vi tar SJ:s förkortningar på samma orter så blir det såhär: G, Hd, Hb, Jö, Kra, Lp, Nr, Cst, Söö och U. Fullkomligt helt uppåt väggarna om du frågar mej. Ja nåra kan ju kanske eventuellt fastna men annars är det som att lära sej gå igen. Vid 57 års ålder! Jag får bli duktig på kundbemötande och kaffeservering istället. Å andra sidan är det ju inte jag som kör. Jag får helt enkelt lita på att lokföraren följer rätt skyltar så att vi håller oss på rätt spår. Hahaha!



1 kommentar: