Jag vet inte om en person som inte jobbar på SJ får grepp om hur omväxlande arbetet som tågvärd egentligen är? Därför tänkte jag kort berätta om de senaste dagarna.
Tisdag 17
AGS på dubbeldäckare till Skövde. Tillbaka till Göteborg som biljettgranskare.
Arb tid: 05.13 - 09.10
Lön: 3h 57min
Onsdag 18
AGS på morgontåg till Malmö. 59 frukostar att servera! (Jag har skrivit om detta i ett eget inlägg som heter Ett eldprov, för det tyckte jag att det var.)
Arb tid: 05.34 - 17.06. Hotellrum i Malmö.
Lön: 8h 10min
Torsdag 19
Bistrobefattning på X2000 till Stockholm.
Arb tid: 05.00 - 14.35
Lön: 9h 35min
Fredag 20
Ledig
Lördag 21
Ledig
Söndag 22
AGS på X2000 till Stockholm. Multat tåg, dvs 2 ihopsatta tågsätt. På hemvägen hade jag inte något ansvar alls utan var befattning 6, dvs extra. Tåget på hemvägen var väldigt struligt och vi blev drygt två timmar sena. Den dagen gick till historien som "Stora Berömmardagen" eftersom det vällde in beröm från både lokförare, gruppchefer och resenärer! Det var himla roligt.
Arb tid: 10.17 - 19.42, men pga förseningen blev sluttiden 21.58.
Lön: 11h 41min
Måndag 23
Utbildning säkerhet och evakuering.
Arb tid: 09.00 - 13.00
Lön: 4h
Tisdag 24
AGS på dubbeldäckare till Hallsberg.
Arb tid: 07.23 - 14.39
Lön: 7h 16min
Onsdag 25
Sov på basen för att hinna till jobbet i tid. AGS på morgontåg till Malmö. Denna gång endast 8 frukostar att servera.... Stor skillnad jämfört med förra onsdagen. En timme gör jättemycket. Folk orkar inte upp till ett tåg som avgår 05.40.
Arb tid: 04.34 - 13.41
Lön: 9h 7min
Torsdag 26
Reserv. Jag började med att följa med några kollegor som skulle ha ett Stockholmståg. Jag hjälpte till att förbereda bistron och sen vinkade jag hejdå och gick tillbaka till basen. Där blev jag uppringd av arbetsledningen och fick en tur på X2000 till Skövde och tillbaka. Som bef 6, dvs extra. Det behövdes verkligen. Det var många att servera och tåget var tvåbemannat. Det kändes att jag gjorde nytta. När jag sen kom tillbaka till basen tillbringade jag de sista timmarna av min arbetstid i datorrummet och gjorde lite SJ-kurser som finns på vårt intranät. Elskydd och evakuering t ex.
Arb tid: 05.30 - 13.00
Lön: 7h 30min
Fredag 27
AGS på X2000 till Stockholm. Vi åkte upp med en singel och hem med en mult. Hemresan blev en utmaning med ett fullsatt tåg, en massa ombokningar och på det ett dåligt fungerande tåg. Men vi fick ordning på det mesta och ankom Göteborg på minuten! Det är inte alltid multade tåg fixar att hålla tidtabellen. Det är mycket som kan krångla. Men denna resan gick bra och det är jag glad över.
Arb tid: 08.19 - 19.53
Lön: 11h 34min
Summeringen av dessa dagar ger en ganska bra bild över hur jag jobbar. 2 dubbeldäcksturer, 2 Malmöturer och resten Stockholm (och Skövde, men det är ju samma tågtyp och bansträckning). Dock fick jag inte med någon överliggning men det är heller inte så vanligt att jag har det. Det kan bli en, max två i månaden ungefär. Det var många morgonturer på de här exempeldagarna också. Det kan verkligen variera. Ibland åker man bara kvällsturer. Men lite tydligare blev det kanske?
Som AGS pratar jag alltid miljö i mina utrop. Att tåget är ett bra miljöval och att bistron är KRAV-certifierad. Vi får göra våra utrop lite personliga, det säger SJ inget om, och jag har valt att fokusera på miljön eftersom jag tycker att det är viktigt. Och jag är jätteglad över att SJ är ett miljömedvetet bolag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar