måndag 25 april 2016

Tillbaka i skolbänken

Så har då äntligen utbildningen dragit igång! SOM jag väntat och SOM jag längtat. Det var inte en dag för tidigt. Och det kan jag säga på en gång att besviken, det blev jag INTE! Emoji

Gruppcheferna Anders och Josefin välkomnade redan i dörren och eftersom jag var i god tid hann jag med en kopp kaffe i en skön soffa tillsammans med en trevlig lokförare. Sen vandrade vi upp till lokalen på 2:a våningen och träffade kursledaren Erika. Hon var som en sol hela hon och hennes klargula tunika bara förstärkte den känslan.

Vi var sammanlagt 11 stycken. 4 med placering Karlstad och 7 i Göteborg. 3 killar och 8 tjejer. Vid presentationsrundan vann jag ålderskampen med god marginal! De flesta var i 20-årsåldern, en var 30 och en 40. Jag frågade Erika om jag var den äldsta hon utbildat, men nej det var jag inte. Tvärtom var min ålder en tillgång! Det kändes bra att höra.

Sedan inföll Lilla Julafton! Det kändes så. Vi fick så mycket grejer så det var inte klokt. En resväska på hjul, proppad med saker som kan vara bra att ha. Nycklar, visselpipa, ficklampa och reflexväst - inte så mycket överraskning kanske, men vad sägs om förkläde och grillvante? Jojo, en tågvärd ska vara beredd på det mesta! Emoji Jomen tänk själva. Om tåget får stopp så måste vi ju kunna kuta ut och tända en grill och börja grilla så att inte passagerarna svälter ihjäl..... Hahaha! Men i alla fall så fick vi en skitsnygg plånbok i läder, en sån där STOR en som man sett tågvärdar ha i bältet, och lite annat smått och gott, som en sj-mailadress och SL-kuponger inför Stockholmsresan.

Vi fick en rundtur i huset också och det var alldeles fantastiskt vad alla var välkomnande!
- NYA KOLLEGOR?!!! Åååå så roligt! VÄLKOMNA!!
Det kändes äkta och genuint och alla vi pratade med verkade gilla sina jobb. Ideligen fick vi höra att tågvärd var världens roligaste yrke. (Har jag hört det förut?) Och jag började undra varför jag inte sökt mej hit för längesen. SJ verkar vara en toppenbra arbetsgivare.

Sedan hade vi lektion i kundbemötande. Det var inte särskilt svårt. Vi som sitter där är redan inställda på att ge service. Full service! Gärna toppat med det lilla extra. Men det är ändå intressant och lärorikt att gå igenom t ex hur vi kommunicerar. Att själva orden vi säger bara är 10% av det vi kommunicerar ut. Att rösten är 30% och det ickeverbala, dvs kroppsspråk, mimik osv, är hela 60%!!

SJ bjöd på lunch och det var en glad överraskning. Det hade jag inte väntat mej. Men det kommer dom att göra alla utbildningsdagar! Lyx för en arbetslös med a-kassa på 96 kr i timmen. Brutto.

Vi gick också igenom SJ:s vision, affärsidé, kundlöften och värdeord. De sistnämnda är: Pålitligt, Enkelt, Mänskligt och Härligt. Det låter väl bra?!!

I hemläxa tills i morgon ska jag läsa igenom SJ:s uppförandekod samt uniformsreglerna. Jag gillar när det är ordning och reda, tydligt och bra. Så att man vet hur man ska förhålla sej. Jag gillar verkligen SJ!! Jag känner att jag börjar bli lite småkär.... Emoji !!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar